Blog

Felügyelni a világ egyik legnagyobb és legszebb kikötőjét

Sydney-ben található a világ egyik legnagyobb kikötőkomplexuma, amely 240 kilométernyi partszakaszt, összesen 55 négyzetkilométernyi területet foglal magába többek között olyan ikonikus látványoságokkal, mint a Kikötő híd vagy a Sydney-i Operaház. Március 10-én csütörtök este 20:00-kor indul a Viasat Explore-on a Sydney, az óriás kikötő című tízrészes sorozat, amely arra az elkötelezett emberekből álló csapatra összpontosít, akiknek az a feladatuk, hogy ezt a látnivalókkal és élettel teli partszakaszt felügyeljék, a problémákat megoldják, a beleseteket megelőzzék és miközben több milliárdos értékek és emberéletek múlnak rajtuk, megőrizzék a lélekjelenlétüket. Cikkünkben az ő munkájukba pillantunk bele.

Egy négymilliárdos kár elhárítása és csak félméterre a csatornamedertől

Lehet, hogy a Syndey-i kikötőszakasz a világ egyik legszebb partvonala, de a szépség mögött egy bestia rejtőzik. Ezen a szakaszon található meg a Port Botany, a világ egyik legszebb természetes kikötője: ide érkezik Sydney élelmiszerellátásának 40%-a, két és fél millió konténer fordul meg itt évente, és nagyjából 4 milliárd dollárnyi bevételt biztosít éves szinten. Ha egy rossz helyen és időpontban elsüllyedő hajó megbénítaná a kikötő forgalmát, az katasztrofális hatással lenne nem csupán a városra, de az egész országra is. A vízimentőknek meg is gyűlik a bajuk egy 25 méteres sétahajóval, ami a kikötő közvetlen környezetében kezd el süllyedni, ám mielőtt a félig elmerült járművet sűrített levegővel töltött, felfújható emelőzsákokkal a felszínre hoznák, hogy elvontassák onnan, meg kell győződniük arról, hogy senki sem maradt a fedélzeten.

És ha már vontatás: a kikötő bejáratához megérkezik az SKS Douro nevű norvég szupertanker, amely 120.000 tonnányi robbanékony kerozint szállít – az egyik legveszélyesebb és megnehezebb rakományt, ami valaha megfordult Sydney kikötőjében. Ezt a 250 méter hosszú „csöppséget” kell a vontató-csapatnak átterelnie a háborgó tengerről a kikötő vízére, keresztülvezetni a legsekélyebb csatornaszakaszon a híres Kikötő híd alatt, végig vezetni lakóházak mentén, aztán egy éles kanyart véve kikötni egy üzemanyagtározó telepen. És a probléma? A csatorna legsekélyebb része 13,7 méter mély, az SKS Douro merülése pedig 13,1 méter, ezért a fenti útvonalat pöccre pontosan kell végigcsinálni, ráadásul mindezt 5 méteres tengerjárás mellett. A vontatást vezető csapat ennek érdekében nem csupán a tanker elé köt vontatóhajókat, mögötte is elhelyeznek egyet vészfék gyanánt, ami ugyan 200 tonnás húzóerővel bír, de még így is kell neki vagy 500-1000 méter, mire meg tudja állítani a tankert. És a sebesség már csak azért sem mindegy, mert ha egy hajó a kelleténél gyorsabban halad, akkor a hajótest szívóhatást generál, ami közelebb húzza azt a tengerfenékhez…

Védekezés a cápáktól hemzsegő vizeken

2020-ban Ausztrália lett a cápák tekintetében legveszélyesebb ország a világon: ebben az évben 26 támadást jegyeztek, amiből 8 halálosnak bizonyult. A cápák Sydney kikötőövezetét is megtalálták: a Sydney, az óriás kikötő felvételei során 6 hét alatt több mint 100 cápát láttak a partok közelében. A támadások elkerülésének egyik módszere a cápák megjelölése: a jelölővel ellátott cápákat egy műholdas rendszer követi nyomon, amely 21 figyelőállomással tartja a kapcsolatot, ezek pedig azonnal tudják figyelmeztetni az úszókat, ha valamelyik megjelölt állat a közelbe kerül. A cápákat azonban csak úgy lehet megjelölni, ha előbb befogják őket: igen, ez is ott szerepel a Sydney-i kikötő elitcsapatának munkaköri leírásai között. A befogáskor a cápákat megfordítják, amitől rövid időre elkábulnak, a jelölőket pedig a farkukban helyezik el, ahol a legkevesebb fájdalmat érzik, és ahol a sebük a leggyorsabban begyógyul.

Egy másik védekezési módszer a cápahálók elhelyezése. A nejlonhálós rendszert 1935-ben vezették be, miután a fehér cápa számos áldozatot ejtett Sydney partjainál. A város partjainál 51 helyen is el van helyezve háló, ami drasztikusan csökkentette a cápák halálos áldozatainak számát, ám a hatékonyság érdekében a hálókat folyamatosan karban kell tartani és esetenként cserélni is. A cápavédő hálók cserélése pedig nem gyerekjáték: a munka több napig is eltarthat, ráadásul a rossz látási viszonyok miatt a cserét végző búvárok is ki vannak téve a támadás veszélyeinek.

Mindez csak a jéghegy csúcsa: a Sydney, az óriás kikötő elitcsapata illegális halászokkal ugyanúgy kénytelen megbirkózni, mint egy szárazdokkban állomásozó repülőgépanyahajó vízre bocsájtásával – a Kikötő híd régóta szükséges festéséről nem is beszélve. Nekik pedig minden feladatra van egy emberük.

Előzetes

Műsor



Összefoglaló

Sydney, az óriás kikötő

Ez a sorozat egy elkötelezett emberekből álló csapat küzdelmeit és győzelmeit mutatja be, ők felelősek bolygónk legnagyobb – és az egyik legforgalmasabb – kikötőjének biztonságáért. Sydney kikötője bolygónk egyik ikonikus vízi útja, a híres Kikötő híd és a Sydneyi Operaház helyszíne, 55 négyzetkilométer kiterjedésű és 240 kilométernyi partszakasz tartozik hozzá lenyűgöző látványosságok sokaságával – nemzeti parkok, lélegzetelállító magán rezidenciák, egy erődített sziget, egy állatkert és a víz szélén a folyamatosan zajló nagyobb építkezések. Az élő, lélegző vízi úton egész évben pezsgő élet folyik – kikötői kompok, bulihajók, cirkáló jachtok és mentőcsónakok – az ottani élet mind erre épül az év minden napján.

Kapcsolódó műsorok