Blog

A halálvasúttól a golyóvonatig

XIX. századi berobbanása óta a vasút a modern mérnöki vívmányok legfontosabb megtestesülése, nem mellesleg a legfontosabb közlekedési eszköz. A vasút segítségével meghódítottuk a hegyeket, átkeltünk nagy vizeken és utat vágtunk a vadonba. Ehhez pedig a gyártóknak és tervezőknek fantasztikus bravúrokat kellett végrehajtaniuk – vagy éppenséggel könyörtelen döntéseket hozniuk: ezekről mesél az Lehetetlen vasutak, melynek hatrészes 1. évada október 5-től minden csütörtök este 22:00-kor debütál a Viasat Explore műsorán. Cikkünkben bemutatjuk, hogy született a 100 000 életet követelő halálvasút, ami a Híd a Kwai folyón című filmet is inspirálta és hogy miért másolták le egy madár csőrét a japán golyóvonathoz.

A XIX. század óta többször is felmerült, hogy Thaiföldet és Burmát össze kéne kötni egy vasútvonallal, de a dzsungel túl sűrű volt, ráadásul megannyi folyó szelte át, ami ellehetetlenítette az elképzelést. A japán megszállók ezt másképp gondolták: amikor 1942-ben megérkeztek a kontinensre, úgy gondolták, hogy szövetséges hadifoglyok segítéségével majd megépítik azt a vasútvonalat, ami ellátja felszereléssel és munícióval az előre nyomuló japán csapatokat.

Kb. 60 ezer hadifoglyot és számtalan ázsiai munkást rendeltek ki, hogy építsék meg a „halálvasútként” elhíresült vonalat. A munkások hajnalban keltek, egész nap egy tál rizst ehettek és napi 18 órát dolgoztak a hét minden napján – mindezt a tűző napon, óriási páratartalom mellett. 400km-nyi vasútvonalat kellett lefektetni abban a dzsungelben, amibe korábban még senki nem vágott utat. És a Wang Pho völgyhíd képében még ilyen körülmények között is megalkottak egy mérnöki csodát. A híd közel egy mérfölden át kanyargott, a legmagasabb pontján 30 méternél is magasabb, és mivel egy hegyet is megkerült, ezért annak bizonyos részeit dinamittal kellett eltűntetni. Az állványzathoz betont és tikfát használtak, a hadifoglyok pedig mindent megtettek azért, hogy a híd ne legyen hosszúéletű: például termeszeket gyűjtöttek és tuszkoltak a faállványzatba – sejtésük se volt arról, hogy a kártevők nem szeretik a tikfát, mert túl kemény nekik. A dzsungelben felállított, egymérföldes állványzat önmagában csodának számított, de hogy mindössze 17 nap alatt készült el, méghozzá mechanikus segítség nélkül, ahhoz az kellett, hogy két, egyenként ezer főből álló brigád éjjel-nappal dolgozzon rajta. Végül a közel 700 hidat igénylő vasútvonal kevesebb, mint egy év alatt készült el, de ez 100 000-nél is több ember életébe került, akiket a megfeszített munka, az alultápláltság, a vérhas és a malária tizedelt meg. Ugyan a háború után a vasútvonal nagyját visszakövetelte magának a dzsungel, egy része még ma is üzemel, méghozzá turista látványosságként.

A japánok nem csupán eme könyörtelen, de kétségkívül gyorsan felépített vasútvonalról ismertek, hanem a világ első nagysebességű vonathálózatáról, a Sinkanszenről is, amely 1964-ben nyílt meg, és a rajta futó „golyóvonat” a Tokió és Oszaka közötti 515 km-es távolságot a 210 km/órás átlagsebességének köszönhetően mindössze 4 óra alatt letudta. Ez az átlagsebesség a későbbiekben 270 km/órára gyorsult, és ez a sebesség olyan nagy volt, hogy mikor a golyóvonat beszáguldott egy alagútba, olyan nagy sebességgel tolta maga előtt a járatba szorult levegőt, hogy az egy hangos bumm kíséretében távozott az alagút másik végén. Ez persze problémát okozott a környéken lakóknak, így ki kellett dolgozni egy új formátumú vonatot, amit a természet, egészen pontosan a jégmadár inspirált, amely szinte csobbanásmentesen volt képes behasítani a vízbe prédára vadászva. Ezért aztán az 1997-ben bevezetett Sinkanszen 500-ast olyan, 15 méteres orral látták el, ami szinte egy az egyben lemásolta a jégmadarak csőrét. Az eredmény lélegzetelállító volt: a vonat légellenállása nem csupán 30%-kal csökkent – aminek hála az alagutakra jellemző dugattyúhatás jelentősen mérséklődött –, de a sebessége elérte a mágikus 300 km/órát. A Sinkanszen ma már több mint 2500 km-es hálózattal bír és az egyik legfontosabb közlekedési eszköze Japánnak, amely évente 159 millió utast szállít. A környékbeliek pedig sokkal kevesebbet panaszkodnak a zajra.

Előzetes

Műsor



Összefoglaló

Lehetetlen vasutak

A dokumentumsorozat egy rendkívüli utazásra invitálja a nézőket, amely során a világ legkülönlegesebb vasútvonalait fedezhetik fel, és megismerhetik az azokhoz kapcsoldó merész mérnöki megvalósításokat. XIX. századi forradalmi áttörésüktől kezdve a vasutak mindig a modern mérnöki kihívások közé tartoztak, és közlekedési szempontból is dobogósak lettek, hiszen meghódították a világ legmagasabb hegycsúcsait, átjutottak vad folyókon, behatoltak hatalmas vadonokba, miközben uralták a városi utcákat is. A Lehetetlen vasutak forgatóstábja olyan szemszögből mutathaja be ezeket, amelyekből mások még nem tehették, miközben szakértők ámulatba ejtő történetekkel ismertetnek meg. Ezen építészeti áttörések esetében nem volt olyan akadály, amelyet ne tudtak volna legyőzni, ugynakkor megismerhetjük azokat a kihívásokat is, amelyekkel az úttörő mérnököknek és vezetőknek meg kellett küzdeniük.

Kapcsolódó műsorok