Blog

Egy milliárd fontba kerülő luxushajó megépítése a számok tükrében

A milliárd fontos üdülőhajó megépítése címmel új dokumentumfilm érkezik a Viasat Explore műsorára december 14-én 21:00-kor, melyben mindenre elszánt mérnökök a világ egyik leghatalmasabb, egyben technológiai szempontból legmodernebb üdülőhajója megépítésén dolgoznak – ráadásul igen szoros határidővel. Cikkünkben összegyűjtöttünk néhány leget az impozáns monstrumról.

A francia Saint-Nazarie bő 150 éves hajógyárában háromezer építőmunkás minden idők egyik legnagyobb hajómonstrumának összeszerelésére vállalkozott. Az MSC World Europa méreteiben is impozáns, ugyanakkor egy új hajóosztály prototípusa, amely nem csupán a hullámokat könnyedén átszelő, nyílhegyre emlékeztető kialakítása miatt újszerű. A megrendelő nem is garasoskodott: az MSC World Europa építésébe több mint egymilliárd dollárt – nagyjából 350 milliárd forintot – fektettek.

A tatjától az orráig formabontó dizájnnal rendelkező hajó 333 méter hosszú lesz, 22 különálló szintből áll és összesen 78 000 tonnát nyom majd; hosszabb lesz, mint az Eiffel torony és hétszer olyan nehéz. Egy 14 cilinderes motormonstrum hajtja majd, amit az úgynevezett LNG, avagy cseppfolyós földgáz lát el üzemanyaggal. Ez egy koncentrált üzemanyagforrás, ami más riválisával szemben könnyen tárolható és szállítható, ugyanis hatszázad(!) annyi helyet foglal el, ráadásul sokkal kevésbé káros a környezetre – nem is csoda, hogy egyre nagyobb szerepet kap a tengeri hajózásban.

Az MSC World Europának pedig szüksége lesz arra, hogy „bírja kakaóval”. A közel 7 000 vendég – a személyzettel együtt 9 000 fő – ellátására, illetve elszállásolására alkalmas hajó 13 különböző éttermi szakasszal, 7 úszómedencével, megannyi csúszdával és egy csillárokkal felszerelt, fényűző bálteremmel rendelkezik majd. Vendégeit összesen 2 626 kabinban szállásolja majd el.

Az építést egy 8 éves vezetői tapasztalattal rendelkező szakember, Gaetano Ronaldo vezeti, akinek ez lesz karrierjének legnagyobb hajója, és mindössze 36 hónap áll rendelkezésre arra, hogy kivitelezze. Hogy az építés gigantikus költségeit fedezze, a megrendelő már a hajó befejezése előtt elkezdte árulni a jegyeket rá, az érdeklődés pedig óriási, így Ronaldóra és csapatára óriási nyomás nehezedik, a csúszás ugyanis katasztrofális következményekkel járna.

A munkásoknak első lépésben 42 000 tonnányi fémet kell formára vágniuk, nyomniuk és hegeszteniük, hogy megépítsék a hajó 59 masszív panelből, az ún. megablokkokból álló alapját. A panelek 350 000 db, milliméter pontossággal kivágott elemből épülnek fel, mint egy méregdrága kirakós, a panelekbe pedig 120 kilométernyi elektromos kábelt és 150 kilométernyi csővezetéket is beépítenek. Minden megablokk megépítése 9 hetet vesz igénybe, ezek mozgatásához pedig egy 65 méter magas, 1400 tonna teherbírású darut használnak.

Az alapok lefektetése után két, egyenként 311 tonnát nyomó és 28 méter hosszú tankot kell építeni az LNG számára, amit aztán össze kell kötni azzal az öt, 16 megawattos motorral, ami a hajót hajtja. Ezt követi majd a vízre bocsájtás, majd jöhet a hajóbelső és -külső finomhangolása, a kabinok, közösségi terek beépítése, ezek felszerelése – többek között 18 tonnányi lepedővel és törölközővel – , és ha mindez megvan, akkor irány Dubai, ahol még 350 tonnányi ételt és italt is a fedélzetre kell szállítani, hogy az utasoknak és a személyzetnek legyen mit fogyasztaniuk, mikor a hajó végre kifut első útjára. Hogy mindezt sikerül-e határidőre, flottul végrehajtani, arra csak a Ronaldo halántékán sűrűsödő ősz hajszálak, no meg A milliárd fontos üdülőhajó megépítése tudja a választ – a Viasat Explore műsorán.

Műsor



Összefoglaló

A milliárd fontos üdülőhajó megépítése

Franciaországban egy mérnökökből álló elit csapat versenyez a világ leghatalmasabb és technológiailag legmodernebb üdülőhajójának megépítéséért. A szigorú határidőkkel küzdő munkásoknak 42 000 tonna acélt kell kivágniuk és meghajlítaniuk a hatalmas hajóderék megformálásához, és két 300 tonnás tartályt telepíteniük a hajó meghajtását adó folyékony földgáznak. Több mint 2 500 kabint kell előre összeszerelniük, majd telepíteniük a közösségi terekhez: 13 ebédlőhöz, boltokhoz, bárokhoz és uszodákhoz. Végül pedig 350 tonna élelmiszert kell berakodniuk, mielőtt a csapat üdvözölheti a hajó első útjának csaknem 7 000 vendégét.

Kapcsolódó műsorok