Blog

A Hudson folyóra letett géptől az andoki katasztrófáig

Október 20-tól kezdve minden vasárnap este 21:00-kor becsatlakozhatunk a Viasat Explore műsorán a Dráma a felhők felett című új, nyolcrészes sorozatba, amely okoseszközökkel rögzített légi katasztrófák nyomaiba szegődik. Ezt követi 22:05-től a minden idők egyik legtragikusabb repülőgépszerencsétlenségét dokumentáló Légikatasztrófa az Andokban című háromrészes széria, amely az Andokban rekedt rögbicsapat túlélésésért folytatott harcát mutatja be. Cikkünkben feltárjuk, miért kellett egy Airbus A320-assal 4 perccel a felszállás után egy folyóban landolni, hogy védekeznek a repülők a villámcsapás ellen, és hogy miért csapódott hegynek az uruguayi rögbicsapat gépe 1972-ben.

Sully Sullenberg kapitány nevét valószínűleg sokan hallották már – ha másért nem is, akkor Clint Eastwood Oscar-jelölt drámájának hála mindenképp, melyben Tom Hanks formálta meg a karaktert. Sully 2009 januárjában kényszerleszállást hajtott végre Airbus A320 típusú gépével a Manhattant keletről határoló Hudson folyóban. A kapitány kényszerhelyzetbe került, mikor felszállás közben az Airbus 850 méteren madarakkal ütközött. Ha egy repülőgép 10 ezer méter magasan meghibásodik, akkor még 160 kilométeren képes siklani, mielőtt elérné a földfelszínt. De Sully gépének csak percei voltak hátra, mielőtt földet ér. A repülőtérre nem fordulhatott vissza, maradt hát a Hudson folyó, mint sík terület. Sully arra számított, hogy a gép vízre szálláskor szét fog törni, ezért közvetlenül a becsapódás előtt felrántotta a kormányt, hogy a szárny érjen le először. A gép csodával határos módon egyben maradt és a víz felszínén lebegve megállt. Az utasok kimásztak a szárnyra, és ott várták a segítséget. Mindenki túlélte a kényszerleszállást.

Ijesztő érzés lehet viharban repülni, mert mi van, ha a gépbe belecsap a villám? Nos, normál esetben semmi. A kereskedelmi gépek többségét alumíniumból vagy szénszálas kompozit anyagból gyártják, ami vezeti az elektromosságot. Ha a repülőt villámcsapás éri, akkor az gyorsan végigfut a törzsön és a szárnyakon, majd halad tovább a felszín felé. Maga a gép úgy funkcionál, mint egy Faraday-kalitka, a villámlás energiája nem jut be a gép belsejébe. Kivéve, ha felszín borításának egy része elektromosan el van szigetelve a gép többi részétől. Ez történhetett a Turkish Airlines 2348-as járatával is 2013 januárjában, aminek a szárnyát villámcsapás érte, és az azonnal lángra kapott. A legénység szerencsére gyorsan lekapcsolta az áramot a sérült felületen és a megmaradt szárnnyal biztonságosan földet ért. A fedélzeti tűz lehetőségét természetesen komolyan kell venni, hisz egy kereskedelmi gépen 240 kilométernyi elektromos vezeték, több ezer liternyi üzemanyag és 1400 fokon üzemelő hajtóművek vannak. Odalent a tűzoltó autó pedig nem csak vízzel, de égésálló habbal is fel vannak vértezve, a repülők üzemanyaga ugyanis lebeg a víz tetején, lángjait vízzel szinte el sem lehet oltani, a hab viszont lehűti és bevonja az üzemanyagot, megfosztja az oxigéntől.

Az uruguayi rögbicsapat lángokkal nem, de számos más szörnyűséggel szembesült. Montevideóból Santiago de Chilébe tartó gépük 1972 októberében zuhant le az Andokban, miután hegynek ütközött. A balesetet megelőzően a repülőt Dante Héctor Lagurara, a tapasztalatlan másodpilóta vezette, aki a limitált látási viszonyok miatt a gép műszereire hagyatkozott, és elnézte az irányt, emiatt jóval korábban kezdte meg az ereszkedést, mint kellett volna. A hegyeket felhőtakaró borította, és emiatt Lagurara csak későn vette észre, hogy túl alacsonyra ereszkedett. A gép ráadásul turbulenciába is került, amitől hirtelen sokat veszített a repülési magasságából. Már nem volt visszaút. Először a jobb szárny ütközött hegynek, és vele együtt a gép farka is leszakadt. Néhány másodperccel később a bal szárny is letört, a csonka törzs a jéggel borított hegyoldalnak ütközött, amin aztán 350km/órás sebességgel száguldott le, és több mint 700 métert ereszkedett, mire egy hófalnak ütközve hirtelen megállt.  A gép 45 utasa közül 12-en azonnal meghaltak, az elkövetkező bő két hónapban a túlélőket a zuhanás során szerzett sérülések, az extrém hideg és egy lavina tizedelte meg, mire kettőjüknek sikerült a hegyeken átkelve segítséget hívniuk. Tragédiájukat több film és könyv is megihlette, a Légikatasztrófa az Andokban pedig a túlélők beszámolói alapján eleveníti fel a szörnyű eseményeket.

Előzetes

Műsor



Összefoglaló

Dráma a felhők felett

Nap mint nap több mint 8millió ember utazik a levegőben. Repülőgépek utasaiként okostelefonnal felszerelve minden idők legdrámaibb pillanatait rögzítjük akár 30000 láb magasságban, akár a földön. A legsokkolóbb videók futótűzként terjednek, milliós nézettséget eredményeznek világszerte. Ez a sorozat nem  a miérteket a hogyanokat fejtegeti a legszívszorítóbb repülőgép balesetek kapcsán, hanem bemutatja, hogy biztonságunk érdekében milyen előzetes tervezésre és eszközökre van szükség. A tudományos vizsgálatok után úgy kalauzoljuk a futótűzként terjedő videók világába, ahogy korábban még sosem látta.

Kapcsolódó műsorok